STANOWISKO DEPARTAMENTU
PRAWA PRACY MR,PiPS
Z 24 LUTEGO 2016 R.
W SPRAWIE WYKORZYSTANIA
CZĘŚCI URLOPU RODZICIELSKIEGO
PO PRZERWIE
Zgodnie z art. 1791 § 4
Kodeksu pracy pisemny wniosek dotyczący:
1)
rezygnacji z korzystania z urlopu
rodzicielskiego w całości albo w części i powrotu do pracy – składa się
pracodawcy w terminie nie krótszym niż 21 dni przed przystąpieniem do pracy;
2)
udzielenia urlopu rodzicielskiego w
całości albo w części – składa się pracodawcy w terminie nie krótszym niż 21
dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu albo jego części. Pracodawca jest
obowiązany uwzględnić takie wnioski.
Oznacza to, że w przypadku złożenia przez
pracownicę jednego wniosku o urlop rodzicielski w pełnym wymiarze, może ona
zrezygnować z niego w całości lub w części. Pracownik- ojciec wychowujący
dziecko może wnioskować o ten urlop w całości lub pozostałej części.
W przypadku, gdy pracownik-ojciec nie
złoży takiego wniosku lub złoży go, a następnie zrezygnuje z części takiego
urlopu i wcześniej powróci do pracy, niewykorzystany urlop rodzicielski lub
jego pozostała część przepada. Wnioski takie pracodawca ma obowiązek
uwzględnić. W tym trybie wnioskowania o urlop rodzicielski nie ma więc
możliwości wnioskowania o urlop rodzicielski w wymiarze do 16 tygodni
nieprzypadający bezpośrednio po poprzedniej części tego urlopu.
Ze względu na brak przepisów
przejściowych, a więc bezpośrednie stosowanie nowych przepisów po dniu ich
wejścia w życie, w przypadku, gdy przed wejściem w życie zmian Kodeksu pracy
został złożony jeden wniosek o dodatkowy urlop macierzyński i urlop rodzicielski,
a następnie został złożony wniosek o rezygnację z części urlopu rodzicielskiego
- nie ma możliwości wnioskowania o urlop rodzicielski w wymiarze do 16 tygodni
nieprzypadający bezpośrednio po poprzedniej części tego urlopu.
Departament Prawa Pracy podkreśla, że
prezentowane poglądy nie są wiążące dla stron stosunku pracy, Państwowej
Inspekcji Pracy oraz sądów pracy. Do ustalania uprawnień pracowniczych ze
stosunku pracy właściwy jest pracodawca, a spory na tym tle rozstrzygają sądy
pracy. Natomiast kontrola prawidłowości stosowania przepisów prawa pracy należy
do kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy.
(UiPP Nr 6 (408) z 10.03.2016 r.)